Saturday, December 8, 2012

Peluang

Assalamualaikum wbt.

Happy sabtuday everyone! Apa cer korang arinie? Bersenang-lenangkah, atau berduka lara? Aku harap semuanya baik-baik saja. Alhamdulillah, rutin harian aku seperti biasa, yang berbeza sikit, aku rajin ke pasar malam yang tersangat dekat dengan rumah wan. Jalan straight dalam 20 tapak, belok kanan, jumpa pasar malam. Dekatkan? Itupun aku jarang-jarang menjengah ke sana. Kalau teringin nak cuci-cuci mata, memang aku rajin. Usha tudung, ayam goreng, wallet, dan yang sewaktu dengannya. Itupun sekadar usha, beli jarang sekali. Orang lain dah advance dengan macam-macam fesyen tudung, aku? Aku lebih rela dan sangat senang dengan tudung bawal Norjuma aku. Nampak ayu gittuw, kau tak caya? Try cuba test pakai, then duduk depan cermin. Apa orang kata, kalau kita positif dengan diri kita, cakap kita cantik, memang selamanya kita cantik tertarik kau memang tembam! Alhamdulillah, ciptaan Allah SWT cantik-cantik belaka.

Sebelum aku berbicara tentang sesuatu mengenai peluang, izinkan aku mengucapkan "Selamat Pengantin Baru" buat salah seorang pakcik aku yang tak berapa rapat dan selalu mengutuk aku, Uncle Gon dan his wife, Aunty Sue. Semoga berkekalan hingga ke Jannah. Amin. Maafkan aku atas ketidakhadiran diri ini, dan tentunya aku ada alasan tersendiri yang tak perlu aku jelaskan di sini.


Untuk pengetahuan, makcik baru aku umur muda setahun daripada aku, 20 tahun. So, aku mintak maaf awal-awal kalau aku tak dapat panggil kau makcik, aku panggil kau Sue je okay? Hahaha. Kekok nak panggil makcik. Tengoklah nanti macamana. Sebab aku sendiri tengah fikir nak panggil kau apa. Aku sendiri terkejut kau muda lagi daripada aku. Apapun, selamat berbahagia. Giliran aku coming soon. In Shaa Allah.

Sebelum aku terlupa, aku juga nak wish "Selamat Bertunang buat Amin dan Aini". Maafkan aku sebab tak dapat nak hadirkan diri, kereta takdop. CDB 3802 depa bawak pi Tersang, majlis orang di atas, makanya aku terkontang-kanting sengsorang. Aih, kalau ada cik abang macam dulu-dulu, aku suruh dia amik kat Benta. Tapi, jodoh kami tiada. Dan aku masih terus bersendiri, hahaha. Buat ayat sedih pulak kan? In Shaa Allah, hangpa nikah aku mai okay? Seperti biasa, turn aku nanti aku takda tunang-tunang dah, aku bagi kad kahwin terus. Sebab aku memang taknak bertunang semua. So, jangan terkejutlah nanti tiba-tiba aku create event kat FB ocayy? Bila? Aku pun takda jawapan untuk semua tue. Tunggu jela k? 


Itulah mereka, maaf gambar bertunang takda. Nie aku copy and paste daripada FB si Amin. Kalau ada nanti, aku share lagi. Buat masa nie, takda yang upload lagi. Aku doakan korang cepat nikah, sebab aku memang suka makan nasi minyak. Tengok kawan-kawan dah bertunang, terusik jugak hati dan perasaan aku. Huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!! Okay, sudah sudah. 

Berbalik kepada topik entri, aku nak berbicara tentang peluang. Peluang, tak semua orang dapat, dan tak ramai yang menghargainya. Betulkan kalau aku salah. Aku sendiri kadang tak menghargai peluang yang ada depan mata. Tapi aku percaya, itu bukan rezeki aku, bukan jodoh aku. Contoh, ada yang offer aku kerja pra-sekolah, jadi tukang masak, dan sewaktu dengannya. Masa tue, aku tak ready, orang yang meng"offer" pun macam memaksa, so aku tolak. Bukan rezeki aku. Aku tak suka buat sesuatu dalam keadaan terpaksa. Tak syok jadinya. Jadi berhenti memaksa aku mencari calon suami, sebab aku belum desperate nak nikah. Eh?

Ada someone, yang aku dah kenal dari zaman sekolah. Satu batch cuma kelas berbeza. Aku alhamdulillah, maintain di kelas depan ( Ini bukan bangga diri). Even nakal, bercinta segala, result aku jaga sebaik mungkin.  Dia, si F di kelas agak terkebelakang. Ah, itu bukan ukuran dalam menjalin persahabatan. Persetankan semua darjat! Aku senang nak berkawan dengan sesiapa. Dalam berkawan, tak sangka dia jatuh hati pulak. Mak aih, bab nie aku paling malas nak layan. Sampai ada yang tuduh aku merampas si F, sedangkan mereka tak pula bercinta. Adakah aku yang bersalah? Rapat dengan yang nie tak boleh, yang tue lagilah tak boleh. Maka, aku amik keputusan, pi mampuihlah hangpa. Ingat aku hadap nak kawan dengan depa?

Sampai satu masa, dia dapat contact aku kat MySpace. Aku tak kisah untuk berkawan, tapi kalau kau jenis mendesak, nak berkapel dengan aku, memang aku naik angin. Itu sebelum kemunculan Facebook. Sekarang dah ada FB, MySpace aku terus lupakan. Si F memang pernah jadi friend aku kat FB, sampai satu saat aku unfriend dia. Sebabnya, dia meroyan kata tunggu aku ajak berkapel. Puas aku terangkan, tapi macam terangkan dengan tiang plak. Maka, aku unfriend. Dia add lagi, dan aku terus setting, untuk dia takkan boleh add aku dah. Cukuplah. Aku penat. Aku tak benci, cuma aku tak berkenan dengan cara dia approach aku. Dah aku katakan, kita kawan. Aku dah bagi peluang, untuk kami berkawan. Tapi, yang merosakkan semua tue, siapa? Jawapannya, sudah tentu bukan aku. Dan kalau-kalau kau terbaca coretan aku nie wahai F, aku harap kau faham. Cinta bukan untuk dipaksa. 

Aku cukup menghargai persahabatan kita, dulu. Aku doakan kau berjaya dan terus sukses dengan kerjaya kau sekarang. Satu je aku mohon, lupakan aku, lupakan perasaan kau pada aku. Anggap kita takda jodoh. Sebab kau bukan untuk aku, dan aku bukan untuk kau. Kau layak dapat yang terbaik untuk diri kau. Aku dah bagi peluang, cuma kau tak menghargainya. See? Nampak tak permainan dia? Semuanya mengenai peluang. Kalau kau menghargainya, tentu kau akan gembira sekarang. Gembira untuk kembali bergelar sahabat macam dulu-dulu. Dan, jangan harap aku akan approve kalau-kalau kau create FB baru, then add aku. Hahaha!

Next, berdasarkan pengalaman lagi. Maafkan aku andai ada yang tersindir, ini berdasarkan kisah aku sendiri. Bayangkan kau di tempat aku, kau dikhianati. Setelah sekian lama, kau baru tau semua tue. Boleh bayangkan tak macamana hati aku? Bukan retak menanti belah dah, dah berkecai lumat hancur dah. Tak nampak rupa hati dah. Aku pun manusia, sekuat-kuat aku, sampai satu saat aku penat, aku akan lemah. Kita bagi dia peluang, tapi dia buat lagi. Kalau sampai 100 kali bagi peluang, tapi pengakhirannya, kau akan menangis sengsorang, berbaloi ke peluang kau bagi kat dia? Tepuk dada tanya hati. Stail aku senang, aku takkan serang orang, tapi kalau kau serang aku dulu, memang makan penampaq satgi. Stail aku, diam dan tengok. 

Sampai satu masa, yang berkenaan akan terasa sendiri. Nie yang malaih nak kenang-kenang kisah lama. Buat merobek hati dan perasaan je. Tak gitu? Jadi bagi kalian, yang sudi menjengah ke blog aku yang tak seberapa nie, fikirkanlah. Berbaloikah peluang diberi, sedangkan si dia langsung tak menghargai. Tak guna fight untuk sesuatu yang belum tentu jadi milik kita. Tak gitu? Dan, aku sedar betapa bodohnya aku untuk aku terus berebutkan kau satu masa dulu, dan akibatnya? Aku jadi pemendam sepi. 

Fikir-fikirkanlah, sekadar renungan bersama. Peluang tak selalu dekat dengan kita, maka hargailah.


"Bila kita harus berpisah, sudah
Biarkan ini semua berakhir, sudah
Cinta memang tak harus miliki".







No comments:

Post a Comment