Friday, December 7, 2012

Hidup Diteruskan

Assalamualaikum wbt.

Hai, apa khabar semua? Diharapkan semuanya sihat walafiat dan sentiasa dirahmati Allah SWT. Kali nie, aku nak berbicara tentang kehidupan masa lalu. Semua ada kehidupan masa lalu kan? Termasuk aku yang menaip entri nie. Sama ada darkside atau sebaliknya, semua orang pernah buat silap. Dan aku, belajar banyak daripada kehidupan masa lalu aku.

Sambil aku layan boring aku, tengok Running Man, aku jenguk-jenguk FB. Stalk mana-mana yang patut, muahahaha. Tengok, like status, gambar, what so ever yang ada kat news feed aku. Aku sendiri pun jarang update status sekarang. Tapi kalau terdetik kat hati, about something, sama ada yang berkenaan diri aku, atau apa yang berlaku sekeliling aku, akan aku updatekan. Itu pun kalau aku rajin. Dan aku malas, kau tengok jela aku online tanpa sebarang status.

Okay, kembali kepada topik. Aku tengok status bekas cikgu masa zaman sekolah rendah. Aku namakan Cikgu A, dia wish selamat pengantin baru kepada bekas suaminya merangkap Cikgu R juga bekas cikgu bahasa Inggeris aku yang bakal menamatkan zaman dudanya Ahad nie. Actually, Cikgu A pun dah bertunang, mungkin bila-bila masa akan menamatkan zaman jandanya. Masing-masing dan temui pengganti. Alhamdulillah, aku tumpang gembira untu kebahagiaan mereka. Semoga berkekalan.

Berbalik kepada topik, semua orang ada masa lalu. Betul kan? Apa yang penting, macam mana mereka melalui, menghadapi, menerimanya. Contoh, mereka memilih untuk berpisah walaupun anak-anak dah besar, ada yang seusia aku. Jodoh mereka tak panjang. Aku respek dengan cara mereka, masih bersahabat baik demi anak-anak. Masih sudi meluangkan masa bercuti bersama anak-anak. Jangan hukum anak-anak atas kesilapan diri sendiri. 

"Life is too short to hang on to the past, tomorrow is a new day, cherish the future!"

Sebenarnya, aku sendiri dalam proses untuk move on. Ye, bukan senang beb! Tapi kalau aku tak move on sekarang, bila lagi? Hal-hal lama memang tak boleh nak lupa, cukuplah aku simpan kemas-kemas dalam lipatan sejarah hidup aku. Semua orang buat salah, yang paling penting jangan ulang kesalahan yang sama. Semua orang pernah kecewa, aku pun sama. Disebabkan rasa kecewa yang mendalam niela, aku tak berminat nak berhubungan serius dengan mana-mana lelaki.

Mungkin ada yang cakap, "Kau yang tak menghargai!". Buat yang menunding jari tak tentu pasal, kau tak tau apa-apa. Jadi baik diam, cermin muka sendiri. Semua orang berhak buat pilihan, sama jugak dengan aku. Aku tak mengharapkan yang sempurna, yang terbaik semua. Cukuplah dia menerima aku seadanya. Mesti ada yang cakap aku memilih. Haruslah memilih. Muahahaha. Memilih yang sebaik-baiknya untuk kehidupan aku. Bukan untuk menjadi sempurna. Takkan kau nak kahwin dalam setahun, then bercerai. Anak kau jaga, dia langsung tak amik port pasal nafkah semua. Kau nak?

Aku berani cakap sebab semua nie berlaku pada orang yang terdekat dengan aku. Sampai empunya badan pesan kat aku, " Kau tak payah nikahlah Ain". Dan aku pun hanya mampu tergelak. Takkan nak jadi paranoid kan? Menghukum semua lelaki, walaupun yang buat onarnya hanya segelintir. Ini tidak adil tidak adil tidak adil, baginya, Hah, amik kau lagu Yuna. Aku lebih senang amik jalan berhati-hati. Berhati-hati dengan semua yang nak berkawan dengan aku. 

Aku juga seperti orang lain, menunggu seseorang. Yang aku taktau siapa dia sebenarnya. Mungkin orang yang terdekat, mungkin juga orang jauh. Bukan apa, malas nak menunggu yang memang ada depan mata, sebab kadang-kadang mereka nie spesies yang tak menghargai. Tup tup kapel dengan orang lain. Aku tampaq gak satgi. Penat aih melayan mereka-mereka nie. Seriously, aku dah banyak kali terkena. Pedih hati, Allah jela yang tau.

So sekarang, aku enjoy dengan kehidupan aku. Biarlah orang lain ada pakwe, even kengkadang aku rasa sunyinya takde orang nak mesej segala. Takpelah, aku masih ada family, adik-adik, kawan-kawan yang sentiasa mewarnai kehidupan aku yang serba kelam nie. Terima kasih semua, sayang hangpa! Muah muah muah! Last but not least, hidup perlu diteruskan dan biarlah apa depa nak kata, asalkan kita hidup tak menyusahkan depa, okay ?



No comments:

Post a Comment